3D-Print-in-gebruik-op-fiets

Voor het beter vast kunnen zetten van (niet passende) beugels t.b.v. ‘rest-bars’ op het stuur van een Corbon-Road-Bike, is een opvulling 3D geprint die de ruimte opvult tussen stuur en beugel.
3D-Scan-Bike-handlebar-fitting

De ruimte tussen stuur en beugel is opgevuld met klei. Dit element wordt gescand in 3D.

3D-Scan-result-rotated

Zo ontstaat een 3D beeld van de klei in de computer.

Reverse-Engneering-Bike-Handlebar-fitting

M.b.v. CAD software wordt van de klei-afdruk een ‘technische’ tekening gemaakt. Omdat het stuur niet overal even breed is het profiel niet overal hetzelfde. Dit is goed af te lezen a.d.h.v. de 3D Scan.

test-3D-Print

Er wordt een testprint gemaakt in PETG om de passing te controleren.

Prusa-Mini

Dat gebeurd in dit geval op een ‘eenvoudige’ 3D FDM Printer (Prusa Mini). Dit duurt ongeveer 30 minuten.

3D-Print-links-en-rechts-ivm-taps-toelopen-fietsstuur

Uiteindelijk zijn er twee geprint voor links en rechts op het stuur. De buis van het stuur is naar binnen toe dikker dan de buitenkant.

Resultaat-fitting-3D-Print

3d print 3dpsa

Het resultaat gemonteerd..

3D-Print-in-de-praktijk

.. en toegepast.

3D-Print-in-gebruik-op-fiets